søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse 2017 – Sådan finder du relevante søgeord

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Hvis man gerne vil opnå gode resultater ved søgemaskineoptimering er det yderst vigtigt, at man er klar over hvilke søgeord sine kunder bruger. Det kan ikke nytte noget at optimere mod søgeord, som kunderne ikke søger på og i nogle tilfælde ikke kan stave til. Ja, det kan nogle gange betale sig at målrette sin SEO-strategi mod ikke eksisterende ord, fordi kunderne finder det besværligt at stave til produktet.

Ved at foretage en korrekt søgeordsanalyse finder man frem til disse faldgruber, og danner sig et overblik over de mest værdifulde søgeord for sin forretning. De søgeord med størst søgevolumen har rigtig høj værdi. Det kan dog i nogle tilfælde være en bedre strategi at vurdere konkurrencen på de givne søgeord, og om det bedre kan betale sig at “satse” på mindre konkurrenceprægede søgeord, i det man måske kan sikre sig flere besøgende ud fra et større antal søgeord.

Jeg har hjulpet flere virksomheder med øget omsætning, flere organiske besøgende og lavere CPM ved udførelse af en korrekt søgeordsanalyse. Lad mig hjælpe dig – helt gratis – alexander@leo-hansen.dk

Gode og dårlige søgeord

Som jeg kort kom ind på tidligere, kan et søgeord med høj søgevolumen og dertilhørende endnu højere konkurrence være dårligere end fem søgeord med noget mindre søgevolumen. Det skal ses i henhold til de ekstra midler og krafter, som skal bruges på de søgeord med virkelig høj konkurrence. I mange tilfælde kan det være mere fordelagtigt, at sætte fokus på Long Tail Keywords. Et eksempel på dette kan være inden for forbrugslån branchen. Søgevolumen for søgeordet forbrugslån har flere tusinde søgninger hver måned. Søgevolumen for long tail søgeordet billig forbrugslån til ferie har ikke særlig mange månedlige søgninger.

Forskellen på disse to søgninger er, at ved den generelle søgning på forbrugslån leder kunden måske efter generel info vedrørende forbrugslån. I forhold til det andet eksempel, har forbrugeren kommet tættere på at konvertere og skal nok bruge et forbrugslån til en dejlig ferie til sommer. Forbrugeren er kommet længere ned gennem “tragten” og sidder næsten klar med sit kreditkort.

Jeg anbefaler altid mine kunder at lave undersider til specifikke long tail søgeord, som jeg finder frem til kvag min søgeordsanalyse. Det kræver ligeså lang tid at skrive en tekst til et sådan søgeord kontra et mere bredt søgeord. Arbejdskraften for at rangere bedre på det specifikke søgeord er blot minimal i forhold til de mere brede søgeord.

Find de rigtige søgeord

Kunsten ved at finde de mest brugbare søgeord er, at kunne analysere flere hundrede søgeord og ligeså være god til at frasortere ubrugelige søgeord. Det er en klassisk fejl efter endt søgeordsanalyse, at sidde tilbage med flere hundrede søgeord som i de fleste tilfælde er alt for mange – det kan måske være tilfældet for en webshop med flere hundrede produkter.

I forbindelse med at finde disse søgeord findes flere værktøjer, som jeg flittigt benytter mig af og gerne vil anbefale til andre. Ligheden blandt disse værktøjer er, at jeg har muligheden for at eksportere min færdige liste med søgeord til et excel dokument og efterfølgende kombinere samtlige excel dokumenter, hvorefter jeg kan arbejde videre med disse data.

Storybase.com: Storybase er et relativt nyt dansk startup, som har formået at få stor anerkendelse for deres værktøj. Jeg kan heller ikke får hænderne ned over deres værktøj, fordi det har skabt så stor værdi for mig og er mit primære værktøj inden for søgeordsanalyse. Du har mulighed for at indtaste det søgeord, som du gerne vil have flere varianter af eller sætninger med søgeordet. Efter man har indtastet sit valgte søgeord bliver man præsenteret for Questions, Phrases og Related. Alle tre menupunkter er gode. Du kan hurtigt danne et overblik over spørgsmål, hvor det givne søgeord indgår og ligeledes se søgevolumen. Derudover kan man se sætninger – korte som små hvor søgeordet bruges. Det er i sær disse to menupunkter, der giver mig utrolig stor værdi i forhold til at finde værdifulde søgninger til videre brug.

KeywordPlanner: Det mest brugbare værktøj i henhold til eksakt data for søgevolumen. Programmet stilles til rådighed af Google selv, og må derfor anses som det mest troværdige værktøj til at få oplyst præcise antal søgninger for et søgeord. Google har for nylig gjort synligheden for data i KWP mere upræcis for ikke betalende brugere. Det vil sige at hvis du ikke lægger et ukendt beløb pr. måned i annoncekroner, vil du få vist søgevolumener som fx følgende: 1-10 tusinde søgninger. Det kan være svært at bedømme hvilke søgeord du skal fokusere på, når estimatet svinger mellem en så stor afstand.

SEMrush.com: Værktøjet giver dig mulighed for at indtaste din egen URL eller din konkurrents og efterfølgende få vist værdifulde søgeord for siden. Jeg benytter mig ofte af dette værktøj, når jeg skal analysere mine kunders konkurrenter i det jeg får et godt overblik over, hvor de har valgt at lægge deres fokus på. Det kan i sær være værdifuldt, hvis jeg selv har problemer med at finde frem til relevante søgeord eller konkurrenterne er langt foran i forhold til SEO – jeg kan nyde godt af at se hvilke søgeord de formentlig er kommet frem til giver mest for dem.

Prioritering af søgeord ses i menustrukturen

Når Google skal danne sig et overblik over hvad en side omhandler og hvilke søgeord er vigtig for den specifikke side, er det menuen som spiller en stor rolle i denne analyse. Derfor bør de vigtigste søgeord være i menustrukturen på siden. De søgeord med næsten lige så stor værdi, skal gerne være i undermenupunkterne og fremdeles. Hvis vi går tilbage til eksemplet med forbrugslån, skal dette søgeord gerne være menustrukturen. Selvom jeg tidligere har nævnt det kan være mere fordelagtigt at benytte sig af flere longtail søgeord end de mere konkurrenceprægede, er det mere givende at vise overfor Google at det primære søgeord er i samme flæng med at låne penge eller optage forbrugslån.

Ved at inddele sin side i menuer og efterfølgende underpunkter, kan Google danne sig et bedre overblik over sammenhængen af disse søgeord og hvordan de har relevans for hinanden.

Skriv indhold til forbrugeren og ikke Google

En af de mest hyppige fejl jeg ser hos mine kunder er, at de har fundet frem til nogle relativt gode søgeord og efterfølgende begiver sig ud på at skrive SEO tekster, som kun har til formål at skabe bedre placeringer i Google. Det er på sin vis ligeså det jeg hjælper mine kunder med – forskellen er dog, at jeg ikke skriver mine tekster til Google. Jeg skriver mine tekster til de besøgende. Hvis teksten ikke giver mening for forbrugeren, vil de hurtigt trykke på tilbage knappen i deres browser. Det kan måske være at teksten indeholder et givne søgeord alt for mange gange. Det bliver man hurtigt træt af, og det er lige præcis det jeg mener med at skrive teksten til Google.

Google har heldigvis lavet utallige logaritmer som skal slå ned på dette problem, og de har været rigtig effektive i årenes løb. Jeg kender til flere personer i affiliate branchen, som har oplevet massive fald og i nogle tilfælde udelukkelser af Google efter en større algoritme opdatering. Hvorfor? Deres tekster var ikke henrettet til forbrugerne, men derimod til Google og indeholdt ikke særlig god information.

Man skal have det in mente at Google’s fornemmeste disciplin er, at fremvise det mest relevante indhold på en given søgning. Hvis indholdet ikke giver mening eller på anden vis ikke er af særlig god kvalitet, vil Google før eller siden opdage dette og lader dig opleve et frit fald gennem søgeresultaterne. I værste tilfælde vurderer din side af så lav kvalitet, at de helt fjerner siden fra deres søgemaskine. Dette kaldes også for en Google penalty. Det skal du ikke ønske dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *