Opdateret d. 26/3-2019
Ved at bruge konkurrencer på Facebook, har man mulighed for at interagere med sine kunder på Facebook og tilmed skaffe nye kunder. Flere virksomheder benytter sig af konkurrencer på sociale medier, som en del af deres SoMe-strategi, men det kan desværre have fatale konsekvenser, hvis man ikke overholder deres konkurrenceregler. Flere sider er blevet lukket ned på grund af overtrædelse af Facebooks konkurrenceregler, som typisk ikke er blevet læst i gennem af virksomhedens medarbejdere.
Jeg har skrevet en artikel om disse regler, så du kan overholde samtlige regler vedrørende konkurrencer på Facebook. Hvis du har spørgsmål eller problemstillinger må du endelig skrive en kommentar 🙂
Hvorfor Facebook konkurrenceregler?
Dengang Facebook var et relativt nyt medie, var man ikke begrænset af deres konkurrenderegler eller på anden vis skulle være opmærksom på at sin side blev slettet. Det blev hurtigt en nem måde at skaffe “likes” til sin Facebookside, hvis man oprettede en konkurrence og lovede et gratis produkt. Man kunne hurtigt opnå en stor rækkevidde uden brug af Facebook annoncering (for det fandtes ikke dengang) og skulle kune tænke på udgiften til sit gratis produkt.
Efter noget tid fandt man ud af, at man kunne nå ud til en endnu større gruppe af potentielle kunder, når man gjorde det til at krav at like sin side, kommentere og dele opslaget. Facebook blev hurtigt fyldt med konkurrencer for det ene og det andet, fordi venner og bekendte valgte at dele, kommentere og like, som typisk var kravet til disse konkurrencer. For at undgå dette virvar af reklame på sin personlige Facebook, blev konkurrencereglerne en realitet – og de bliver håndhævet med hård hånd.
I værste tilfælde, vil din side blive lukket
Hvis man ikke følger konkurrencereglerne, er Facebook ikke bleg for at lukke din side ned. Det betyder at du bliver nødt til at lave en ny side og starte helt forfra – ingen likes.
Det er dog kun efter en advarsel, at din side vil blive lukket ned. Du vil typisk modtage en e-mail fra Facebook vedrørende din overtrædelse af deres regler, som fx. kan være en ulovligt konkurrence, fordi du ikke har fulgt deres guidelines.
Facebook har efterhånden udviklet deres logaritme til at fjerne disse ulovlige konkurrencer, så det vil kun være på grund af et større antal af kundehenvendelser af din ulovlige konkurrence, at Facebook manuelt giver en skriftlig advarsel eller lukker din side.
Sådan overholder du Facebook’s konkurrenceregler
Konkurrencereglerne kan hurtigt koges ned til nogle bulletpoints, men jeg anbefaler du læser forklaringerne bag og ser hvordan jeg gennemgår eksemplerne, så du ikke selv kommer til at begå dem, fordi de ofte kan være lidt indviklet.
Den korte version af Facebooks konkurrenceregler
- Man må ikke påkræve at brugeren skal dele konkurrencen
- Man må ikke påkræve at brugeren skal tagge sig selv eller andre
- Det skal gøres tydeligt, at Facebook ikke er associeret med konkurrencen
- Gældende regler for god markedsføring skal overholdes
- Man må ikke lave fan-gating i apps (såvel dekstop og mobil)
- Man må gerne påkræve at brugeren skal like opslaget
- Man må gerne påkræve at brugeren skal kommentere opslaget
Man må ikke påkræve at brugeren skal dele konkurrencen
Det er blevet populært at kræve at man deler konkurrencen på sin væg, så virksomheden når et større reach med sin konkurrence, men dette er i mod konkurrencereglerne, fordi Facebook ikke ønsker at skræmme sine brugere væk. Dette er på grund af at de konkurrencer der slipper gennem algoritmen, vil højst sandsynligt blive opfattet som spam af de daglige brugere, når de sidder og tjekker deres newsfeed. Forestil dig selv et newsfeed fyldt med konkurrencer, som dine venner har delt på deres tidslinjer eller tagget venner, det bliver man meget hurtig træt af, hvis man ikke kan finde sine venners reelle nyhedsopdateringer på Facebook.
Reglerne foreskriver samtidig at man ikke må belønne de personer, som vælger at dele opslaget i forbindelse med konkurrencen. Du må dog gerne opfordre brugerne til at dele opslaget, men det må som sagt ikke have en positiv indvirkning eller være et krav for at deltage i konkurrencen.
Eksempel på at påkræve brugeren at dele
Eksempel på at påkræve brugeren at tagge
Facebook vil ikke associeres med din konkurrence
Facebook har og vil ikke have noget at gøre med de konkurrencer, som diverse firmaer afholder på deres platform. Det er derfor yderst vigtigt at påpege dette i dit konkurrenceopslag, da Facebook kan finde på at slette din konkurrence, hvis dette ikke bliver overholdt. Du kan indsætte følgende tekst i bunden af dit opslag, så du har gjort brugerne opmærksom på Facebook ikke kan sættes i forbindelse med din konkurrence samt de oplysninger de videregiver til Jer ikke bliver videregivet til Facebook.
Denne konkurrence er ikke associeret med Facebook på nogen måde. Konkurrencen udbydes af *VIRKSOMHEDSNAVN* og data afgivet i forbindelse med konkurrencen, vil ikke blive videregivet til Facebook eller 3. part.
Gældende regler for god markedsføring skal overholdes
Markedsføringsloven er gældende for alle virksomheder, og den må du selvfølgelig ikke overtræde på Facebook. Derudover skal du også være opmærksom på persondataloven, som siger du ikke må videregive de indhentede data/informationer til 3. part. Hvis du overtræder nogle af disse love, kan du se frem til store bøder, da brud på disse love ofte bliver straffet hårdt i Danmark.
Derudover har Forbrugerombudsmanden givet sin syn på sagen med delinger på sociale medier:
Hvis en erhvervsdrivende præmierer en bruger eller skaber et særligt incitament […] for brugeren til at dele eller sprede […] kommercielle meddelelser, vil forbrugerombudsmændene anse meddelelserne for at komme fra den erhvervsdrivende, og brugerens venner skal derfor have mulighed for at frabede sig disse
Læs mere på Forbrugerombudsmandens underside vedrørende sociale medier her.
Hvis du gerne vil dykke endnu mere ned i Facebooks konkurrenceregler, kan du læse mere i deres guidelines her.
Det er dumt at påkræve brugeren at like din side
Man må gerne påkræve brugerens deltagelse i konkurrence med at like Jeres Facebookside. Dette kan konkluderes ud fra Facebooks konkurrenceregler, hvor det ikke er at finde at man ikke må påkræve dette.
Selvom du gerne må påkræve brugerne at like Jeres side, vil jeg ikke anbefale at gøre det, fordi det vil være likes til din side på dårligste vis. På den korte bane vil du få en masse likes, men disse nye likes vil højst sandsynlig ikke interagere med din side på et senere tidspunkt. Det betyder du har en masse likes på din side, der ikke deler, kommentere eller liker dine opslag, og det kan hurtigt koste en del penge, hvis du booster eller på anden vis bruger penge på Facebook annoncer.
Derudover er det også svært at afholde konkurrencen på en helt reel måde, da du ikke kan udtrække vinderen ud fra at have liket din side for nylig. Disse data bliver simpelthen ikke stillet til rådighed af Facebook, så du vil lyve overfor brugerne ved at sige du udtrækker vinderne blandt en af dem som har liket siden for nylig.
Eksempel på lovlig konkurrence
Her ses et eksempel på en fuldt ud lovlig konkurrence, hvor Facebooksiden TeltTilFest.dk udbyder en konkurrence med et festtelt. I denne konkurrence skal man svare på et spørgsmål, og dette er helt legitimt og er i overensstemmelse med Facebooks konkurrenceregler. Derudover gør de opmærksom på at Facebook ikke har association til konkurrencen, og tilmed linker til en underside på deres egen side, hvor de har beskrevet konkurrencebetingelserne yderligere.
Facebook konkurrenceregler – F.A.Q
Jeg har samlet en kort liste med spørgsmål jeg ofte får, som jeg tænker kan være nyttig til den besøgende på min side.
Hvordan udtrækker jeg vinderen?
Jeg anbefaler at benytte programmet fra SocialPunch, som lader dig trække en tilfældig vinder samt et link, der kan deles på din Facebook side.
Hvor skal jeg indsætte konkurrencebetingelserne?
De fleste inkluderer konkurrencebetingelserne til sidst i opslaget, hvor du ofte vil se en kort tekst ála “Denne konkurrence er ikke associeret med Facebook på nogen måde. Konkurrencen er udbudt af XXXXXXX”.
Må jeg lave en konkurrence, hvor brugeren skal uploade et billede?
Ja, det må du gerne. Det kan være i en billedekonkurrence, hvor brugerne skal like det billede de finder flottest/sjovest eller på anden vis bedst, og vinderen vil efterfølgende blive trukket ud fra det billede med flest likes.
Dette er en god måde at skabe opmærksomhed omkring sin side og konkurrence, fordi man interagere med brugerne på en god måde og skaber ofte mange likes til brugernes billeder.
Må jeg offentliggøre vinderens navn?
Efter en regelændring i Facebooks regler i 2014, er det blevet tilladt at offentliggøre vinderens navn på sin Facebookside. Jeg anbefaler dog at cleare dette med vinderen, så man ikke risikere at offentliggøre navnet i mod personens vilje.
Du kan kontakte vinderen via besked på Facebook eller sende dem en e-mail, hvis vinderen har oplyst sin e-mail på Facebook.
Må jeg lave flere opslag om samme konkurrence?
Ja! Du må lave lige så mange opslag som du lyster. Pas dog på du ikke spammer, så du skræmmer dine faste læsere væk.
Må jeg booste min konkurrence?
Ja! Du må gerne booste din konkurrence. Jeg anbefaler at kigge data i gennem løbende, så man hurtigt kan danne sig et overblik over rækkevidde og effekten af sir boost – har det den ønskede værdi og er det rentabelt?
Mark källstrøm skriver
Hej.
Har du set mit indlæg om samme emne indeholdende afgørelse fra Forbrugerombudsmanden der blåstempler det meste ? 🙂
https://www.konkurrencer-nonstop.dk/facebooks-konkurrenceregler/
Alexander Leo-Hansen skriver
Hej Mark, jeg kan ikke helt se hvad du mener? Selvom Forbrugerombudsmanden siger god for at påkræve brugerne at dele, er det stadig i mod Facebooks konkurrenceregler, og din side kan i værste tilfælde blive slettet.
Mark Källstrøm skriver
Det er i hvert fald ikke lovgivningen man bryder.
Det giver plads til at være kreativ og samtidigt overholde Facebooks retningslinjer som f.eks. Pixizoo gør med deres flueben og Hjem-is gjorde med deres fødselsdagskampagne (opfordrede på det kraftigste til deling – uden for Facebook)
Alexander Leo-Hansen skriver
Yes, det er også korrekt. Det er dog ikke efter reglerne at bede om deling på Facebook, det er selvfølgelig helt op til Facebook at håndhæve disse regler.
Mads Marius skriver
Hej Alexander
Tak for et godt indlæg.
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber din ekspertise kan klare:
Eks: Du kan vinde en billet til et foredrag, hvor du må få +1 med, hvis du vinder billetten. Er det så tilladt at skrive, fx:
“skriv i kommentaren hvem du gerne vil dele oplevelsen med”
Her beder jeg teoretisk ikke om at de tagger vedkommende, men blot skriver navnet? Eller er dette en grå-zone?
Alexander Leo-Hansen skriver
Hej Mads,
som du selv skriver er det en gråzone, men jeg vil mene du godt kan gøre det. Som skrevet, så opfordre du ikke til at tagge personer, og det er dette man ikke må i følge Facebooks konkurrenceregler.
Så jeg vil mene du kan gøre det 🙂
Mads Marius skriver
Mange tak for svar, Alexander ✋
Skøn dag til dig!
K Mørk skriver
Hej Alexander
Tak for et godt et gennemarbejdet indlæg.
En ting der dog stadig spøger en smule, og her kan jeg se du måske også selv kommer en smule på usikker grund, er begreberne “kræve” og “opfordre” til deling.
Vi har gennem flere samtaler med FOM/Forbrug.dk spurgt ind til dette, da det efter vores opfattelse ligger i markedsføringslovens regler omkring digital markedsføring og afsnittet omkring uanmodet henvendelse af digital markedsføring.
Vi er dog hele tiden blevet spist af med henvisning til de Nordiske retningslinjer som man fælles har lavet.
Altså ingen konkret svar og bare en gråzone.
Hvis man kigger en smule på Markedsføringsloven og det der så frækt hedder, den retlige regulering af kommercielle henvendelser, så vil et hvert opslag af kommerciel art på en private tidslinje, blive betragtet som spam.
Så spørgsmålet er så her, hvis jeg som virksomhed er skyld i en deling af kommercielt indhold, da jeg har opfordret til en deling, gør jeg mig så skyldig i brud på markedsføringsloven?
Ved et kig på Facebooks egne regler, har vi også fundet ting som peger i retningen af, at man IKKE må opfordre til deling.
I deres fællesskabsregler står der “Vi anmoder samtidig om, at du respekterer andre ved at undlade at kontakte dem vedrørende kommercielle formål uden deres samtykke.”
Så man kan jo med rette sige, ok jeg må ikke selv henvende mig, men jeg beder så bare andre om at gøre det for mig, ved at kræve en deling.
I grundessensen så er spørgsmålet, gør man sig som virksomhed skyldig i at opfordre til noget der er i strid med gældende regler?
I vores optik, så må svaret være ja, og efter en snak med andre marketingsfolk fra et par store virksomheder, så er de på linje med dette, og kunne aldrig drømme om at bede om en form for deling, hverken ved jovialt at skrive sig ud af det, eller ved at man opfordrer til at skrive, et navn på en man gerne vil dele en præmie med, altså indirekte Tag.
Hvad er din holdning til dette?
Vh.
K Mørk
Svend Høeg skriver
Hvem har skrevet artiklen for har set en anden der har skrevet præcis det samme ved navn Kasper Bengtson.
Alexander Leo-Hansen skriver
Hej Svend, jeg har skrevet artiklen 🙂
Camilla skriver
Hej Alexander,
Ved du måske, om der er regler for, hvordan man skal annoncere vinderen, altså skal vinderen have direkte besked, eller er det mon nok, bare at offentliggøre vinderens navn uden at tagge vedkommende, eller på anden måde kontakte vinderen?
Alexander Leo-Hansen skriver
Hej Camilla,
jeg beklager mit sene svar. Umiddelbart er der ingen “faste” regler på området om annoncering af vinderen. Det er dog god skik at “tagge” vinderen samt skrive en privat besked eller mail til vinderen.
Anette Rudbeck skriver
Hej Alexander 🙂
Jeg har lige deltaget i en konkurrence hvor vinderen blev én fra samme by som firmaet der lavede konkurrencen samt vinderen også var fb venner med ejeren af firmaet. Jeg mener det her er SNYD, det mener ejeren ikke og hans kone heller ikke.
Der er selvfølgelig bevis.
Men hvor henne står det at ens venner ikke må deltage?
Alexander Leo-Hansen skriver
Hej Anette,
Det står ingen steder. Jeg vil dog generelt råde virksomheder til at finde en anden vinder end ansatte og venner. Det stiller dem selv i en dårlig situation.
Maria skriver
Skal der ikke være en tidsfrist på en konkurrence?
Altså så det er synligt for deltageren, hvornår den slutter?
Trine skriver
Hej Alexander,
Super godt indlæg, som giver et godt indblik i “reglerne”. Ved du om alle reglerne er gældende i dag og om nye er kommet til?