Ny Google-opdatering trak tæppet væk under mange affiliate-forretninger

0 Shares

Selv om jeg ikke er blevet ramt på nogle af mine sider, har Googles seneste opdatering i august på det nærmeste trukket tæppet væk under forretningen hos nogle af mine konkollegaer i branchen. Samtidig er det en af de sværeste Google-opdateringer at rette op på, hvis du er blevet ramt. Hvad det handler om, kan du læse mere om her.

I starten af august var der mange, som vågnede op til en grim overraskelsen i søgeresultaterne for deres affiliate-sider. For over natten havde Google kørt deres såkaldte EAT-opdatering. Den fokuserer på anseelse, troværdighed og autoritet for både hjemmeside og indholdet på de enkelte sider.

Det fik mange af mine affiliate-kollegaer til at ønske smertedækning på niveau med CBD-olie til deres affiliate-sider inden for især helbred og økonomi – også kaldet YMYL (Your Money Your Life) sider af Google.

Det er sider, hvis råd kan have afgørende indflydelse på folks helbred og liv eller på deres økonomi. Derfor går Google ekstra meget op i troværdigheden, ægtheden og autoriteten på netop disse sider. De er dog ikke de eneste, der er blevet ramt. For opdateringen gælder for alle sider på nettet – dog med forskellig vægtning alt efter emnet for siden.

Sørg for at kunne dokumentere troværdigheden

Det største problem for dem, som er blevet ramt af EAT-opdateringen, er, at det er rigtigt svært at rette op på de faktorer, som Google bedømmer siden på. Det handler nemlig om så omfattende elementer som skribenternes baggrund, kildeangivelser og hvor velanset siden er i branchen.

Det er elementer, der er rigtig svære at rette op på – især for de mange affiliate-sites der enten slet ikke har fokus på disse elementer, eller som kører med ukendt eller ligefrem falske identiteter på deres skribenter.

For ikke alene skal Google gerne kunne se, hvem de enkelte skribenter er. Skribenterne skal også kunne dokumentere relevante uddannelser i deres CV og gerne kunne dokumentere disse gennem et link til f.eks. skribentens egen LinkedIn-profil.

Så har du en side, der udgiver artikler om sundhed, skal skribenten helst have en sundhedsfaglig uddannelse på sit CV.

Samtidig er det vigtigt, at du sørger for at dokumentere dine kilder til artiklen. Kilderne skal helst være ansete online medier inden for den pågældende branche – så jo højere DR onlinemediet har på ahrefs.com, jo bedre.

Sørg for at jeres vidensniveau fremgår af semantikken

En anden måde at dokumentere, at jeres viden- og troværdighedsniveau er stor, er ved at tilføje f.eks. latinske betegnelser til kropsdele, sygdomme og andre medicinske betegnelser. Dermed sender I et stærkt semantisk signal til Google om, at I har stor viden om det emne, I skriver om.

Tilsvarende skal du sørge for at bruge de rigtige fagbetegnelser – eller nævne dem – i artikler inden for andre brancher. Pas også på med at bruge lægmandstermer eller helt forkerte benævnelser om de emner, I skriver om. Det trækker ned i Googles karakterbog.

Sørg for pligtsider

Endelig går EAT-opdateringen op i, at hjemmesiden har en række pligtsider, der dels fortæller noget om, hvem der står bag siden, hvad formålet med siden er, og hvilke kvalitetsparametre I vurderer og verificerer jeres indhold efter. Endelig er det en god ide at beskrive betingelserne for at bruge sidens informationer, samt fraskrive sig ansvaret for uhensigtsmæssig eller forkert brug af oplysninger fra siden.

Bedst er det, hvis du fordeler disse oplysninger på en Om-side, en side med et redaktionelt manifest og en side med betingelser for anvendelse. Derved bliver det nemt at validere, at de ønskede informationer er til stede.

Så som du kan se, er det ikke helt lige til at rette op på, hvis du er blevet ramt af Googles EAT-opdatering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *