Sådan bliver dit brand populært og velkendt

0 Shares

Kommunikation og strategi er essentielt for et godt brand. For at skabe et populært og velkendt brand skal du kende til forbrugernes adfærd og kunne skille dig ud fra mængden.

Når det kommer til markedsføring, hvor kommunikationsstrategien er vigtig for at skabe sig selv en stabil og langvarig position på markedet, så skal kommunikationen være oprigtig. Får forbrugerne den mindste tvivl på brandets troværdighed, så falder det hurtigt sammen.

Budskabet er samtidig et virkemiddel, som skal sikre, at du rammer de rette. Enhver virksomhed bygger kommunikationsstrategien op omkring en målgruppe. På den måde er det nemlig nemmere at tilrettelægge en plan, der rammer forbrugerne indenfor målgruppen til perfektion.

For eksempel har de fleste et forhold til det store og velkendte brand som Coca Cola. Forbrugerne kan nemlig relatere til lyden af en dåse, der åbner, og hvordan en kold Coca Cola smager, ligeså snart deres reklame ruller over tv-skærmen.

Men hvordan skal en ny virksomhed egentlig gribe opgaven an, når det gælder at skille sig ud fra mængden på markedet og printe sig ind i forbrugernes hverdag? 

Vi giver dig her en opskrift, der kan hjælpe dig på vej mod et godt og solidt brand.

Tag udgangspunkt i virkeligheden

Som vi nævnte før, så er et af de vigtigste punkter for et godt og populært brand – troværdighed og oprigtighed. Brands der kommer med tomme løfter, når aldrig at etablere sig som et langvarigt og fortrukken virksomhed på markedet.

Hvis din virksomhed kommer med et løfte, så skal du kunne bevise, at produktet lever op til det. Reklamere du for eksempel med at have det billigste produkt på markedet, så skal produktet også være det billigste på markedet.

Brandet skal integreres i virksomhedens kommunikationsstrategi

Det er ikke helt nemt at markedsføre en virksomhed og skabe et kendt brand. Det kræver en god og velovervejet strategi, hvor branding blot er en integreret del. Brandingen skal nemlig hænge sammen med virksomhedens vision, og de mål som den ønsker at forfølge. Både kortsigtet og langsigtet.

Når brandingen bliver en integreret del af kommunikationsstrategien, så vil ledelse og medarbejdere både tænke og arbejde ud fra brandet. Det kalder man at ”leve brandet”.

Sæt dig ind i dine interessenters tankegang

Vi er ikke alle ens. Det gælder også virksomhedens interessenter. En af de grundlæggende fejl hos nyopstartede virksomheder er, at de tror, de kan ramme alle interessenter fra kunder og forbrugere til investorer med et samlet og ensrettet budget. Det er ikke helt måden at gøre det på.

Du bør i stedet sætte dig godt ind i, hvad dine interessenter har brug for af værdi fra netop din virksomhed, og selvfølgelig om de har lyst til at være involveret. Det er vigtigt at skabe værdi for interessenterne, så det lever op til deres tanker om din virksomhed.

Lyt til interessenternes behov

Du skal tænke ligesom med dit forhold til din kæreste. For at have et lykkeligt og succesfuldt forhold, så er det vigtigt at lytte til hende eller ham og agere derudfra. Det samme gælder med din virksomheds interessenter. Du skal ikke fortælle dem, hvad du tror, de gerne vil have. Du skal lytte til deres behov og arbejde ud fra det. 

Det gælder for dig at finde ud af, hvordan du kan gøre en forskel for dem, og derfor er det en god idé at inddrage dem i en dialog om, hvordan du gør dine produkter og/eller services endnu mere interessante for dem.

Skab dig et godt netværk

Et godt netværk skader aldrig. Du er sjældent centrum for den service, sag eller holdning, som din virksomhed går ind for, og som dine interessenter har sympati for. Dine interessenter vil oftest være meget involveret i et netværk, der vil være gunstigt for dig at være en del af. Et netværk med samme fag- og interessefæller. Hvis du gerne vil høres, så kan du med fordel søge indflydelse ved at deltage i interessenternes netværk – men med en naturlig ydmyghed og reelle hensigter.

En måde at få netværket til at huske din virksomhed på kan være at medbringe små merchandise såsom kuglepenne eller foldere med dit logo på. Du tvinger dem dermed til at forholde sig til dig og din virksomhed.

Gør en forskel med din kommunikation

Både dit brand og din virksomhedskommunikation skal være unik og anderledes for at slå igennem. Du skal tænke innovativt og i andre retninger end de virksomheder, der allerede kan findes på markedet. 

Find et budskab der kan huskes og ligger godt i munden, men undgå for guds skyld tomme løfter. Husk at forbliv oprigtig og troværdig, selvom din kommunikation skal gøre en forskel.

Når andre siger du er for fed – så passer det!

Det er altid fedt med selvtillid, og det hjælper da ofte med at sælge varen, når du selv tænker, at du og dit produkt er det fedeste i verden. Men en anden ting, der virker endnu bedre, er hvis andre synes det samme. 

Når din virksomhed har bevist sit værd gennem kvalitet og værdi, så kan du med fordel ansætte brandambassadører. De kan nemlig med langt større troværdighed understrege, hvorfor netop din virksomhed eller produkt er det fedeste på markedet.

Se indad, før du kigger udad

For at opnå den bedste brandingproces, så er det vigtigt, at den skabes og defineres af dine medarbejdere, der til dagligt skal leve brandet. Skal virksomhedens branding have ægte værdi, så skal den skabe nye og forbedrede metoder til at tage hånd om dine kunder, skabe øget kvalitet i produkterne, og naturligvis skabe en øget indtægt.

Sørg derfor for at inddrage dine medarbejdere, så de selv tror på det brand, som de skal ud at sælge. 

Medierne kan være en god ven

Selvom mange ser medier som utroværdige, så kan de meget vel være en kategori, der bestemmer om dit brand bliver populært eller ej. Hvis du kan formå at få dit budskab gennem forskellige medier og kanaler, så kan din markedsføring nå nye højder, og du kan nemmere ramme de målgrupper, som du ønsker.

Følg op på virksomhedens indsats

Vigtigst af alt er branding en proces, der løbende skal justeres og ændres, så den hele tiden er tilpasset dine interessenters behov. Det er derfor dine interessenter, der er med til at udvikle brandet, og dermed er det alfa omega, at du løbende følger op på din virksomheds indsats ved at have dialog til dine interessenter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *